De bedste elmotorcykler i 2019

af Frederik Drost
5 kommentarer

2018 var et stort år for elmotorcykler og elscootere. Dog er 2019 er året, hvor mange af disse modeller først kommer ud til offentligheden.

Store virksomheder og nye startups har haft en hånd i det elektriske tohjulede spil og tilbyder en bred vifte af nye elektriske motocykler. Fra skøre ultra kraftige elmotorcykler til fornuftige elscootere, her kan du se de modeller som ville kunne fås i 2019!

Harley-Davidson LiveWire

Vi er nødt til at begynde med Harley-Davidsons kommende elmotorcykel, fordi det sandsynligvis er den mest hypede og længe ventet model, der kommer i 2019.

Først annonceret helt tilbage i 2014, denne elmotorcykel har været i prototypefasen et stykke tid. Mens den lange forsinkelse førte til spekulationer om Harley-Davidsons engagement i projektet, lukkede firmaet for ned for de mistænksomme i år, da det viste deres endelige produktionsprototype og bekræftede en 2019-udgivelse.

Med Ohlins-affjedring, Brembo-bremser og en hel række indstillinger, der kan tilpasses til hver rytter. Harley-Davidson har udstyret deres LiveWire som en førsteklasses motorcykel.

Den kommer med en 55kW, olie nedkøllet motor som kan yde 74 hestekræfter, et 7kWh batteri og hele motorcyklen vejer 210 Kg.

rley3
harley4
harley2
harley 1
Loading image... Loading image... Loading image... Loading image...

I mellemtiden har Harley-Davidson været ude til sit forhandlernetværk i USA inden udgangen af 2019. Selskabet sikrer, at hver forhandler, der fører cyklen, vil have et dedikeret elmotorcykel-salgsteam og DC-opladningssystem. Vi kan dog ikke garantere det samme i Danmark, med DC ladestationer bliver nok ikke et problem her.

Og mens LiveWire er den seneste elmotorcykel der ruller ud af Harley-Davidson fabrikken i 2019, har virksomheden allerede annonceret planer for fire modeller i de kommende år. Så hold øje med Harley-Davidson; de er ikke bare din fars nostalgi motorcykel længere. De er endelig indhentet den tid de lever i!

 

Super SOCO TC Max

På den anden ende af spektret fra Harley-Davidson LiveWire ovenfor, er Super SOCO TC Max placeret som en billig elmotorcykel. Det blev afsløret tidligere i år på EICMA Milan Motorcycle Show, hvor man kunne få et up-close kig på motorcyklen.

Med en motor, der er klassificeret til at kunne modtage en effekt på 5 kW og en topphastighed på 100 km / t (62 mph), er det ikke den mest motorvejsvenlige motorcykel. Hvis man kun vil bruge den i byer og forstæder kunne Super SOCO TC Max være en fremragende pendler.

Strømmen kommer fra et 72V og 45Ah lithium-ion batteri. Ved 3,2 kWh siger Super SOCO, at batteriet skal være tilstrækkeligt til at nå 110 km.

Batteriet er omkring så stort som det kan blive, mens det stadig kan fjernes. Jeg forsøgte selv at bære det rundt og jeg vil helst undgå at bære det for langt.

Super SOCO TC Max elmotorcykelMax har som en god tilføjelse en høj kvalitet Brembo hydrauliske bremser samt et kombineret bremsesystem (CBS). CBS forbinder de forreste og bageste bremser, som aktiveres med en bremsearm.

Produktionen af TC Max’en begynder i første kvartal af 2019, med de første leverancer i Europa et par måneder siden. TC Max er allerede homologeret for EØF-standarder i Europa, hvor den vil koste 33 000 dkk med aluminiumhjulet. Kunder kan også give 1500 dkk ekstra for at få hjul med eger.

 

Fly Free Smart Desert og Smart Classic

I marts 2019 planlægger Long Free Fly Free at påbegynde salget af deres 2019 Smart Desert og Smart Classic elmotorcykler.

Motorcyklerne har lidt lavere specifikationer end TC Max ovenfor. Med en maksimal hastighed på 50 mph (80 km / t) er disse elmotorcykler absolut lavet til byerne.

Motoren er bedømt til 3 kW, men tilbyder sandsynligvis næsten dobbelt så meget når den bliver belastet.

Fly Free Smart Classic elmotorcykel Fly Free Smart Desert elmotorcykel

Et eller to aftagelige batterier er monteret lige under den falske benzintank. Virksomheden hævder, at et enkelt batteri er tilstrækkeligt til  80 km rækkevidde, mens tilslutningen af et andet batteri skulle fordoble rækkeviden. Bemærk også, at det andet batteri er nødvendigt for at nå den elmotorcyklens topphastighed på 80 km / t. Med kun et enkelt batteri er hastigheden begrænset til  64 km / t.

Smart Desert er mere af scrambler-type motorcykel, mens Smart Classic vedtager et cafe racer design. Mens deres specs er lidt under TC Max4ens fra Super SOCO, er prisen dog lidt højere. Begge cykler skal detailhandles for omkring 42 000 dkk.

 

Arc Vector

Hvis du vil have din cafe racer til at være lidt mere …. eksotisk, så se ikke længere end den nye Arc Vector elmotorcykel.

Arc blev grundlagt af Mark Truman, den tidligere leder af Jaguar’s White Space (divisionen, der kommer op med alle deres vanvittige ideer).

Truman og hans team udviklede det elektriske motorcykel koncept, der efterhånden udviklede sig til Arc Vector.

Arc Vector elmotorcykel

ARC_VECTOR_CLOSE-UP_02
ARC_VECTOR_LEFT-SIDE
ARC_VECTOR_FRONT
ARC_VECTOR_CLOSE-UP_01
ARC_VECTOR_TOP
Loading image... Loading image... Loading image... Loading image... Loading image...

Den 95 kW Arc Vector er klassificeret til en topphastighed på 150 km / t. Dens fra 0-97 km/t tager kun 2,7 sekunder. Rækkeviden er anslået til 193 km på motorvejen eller 274 km i byen.

Kun 355 enheder vil blive produceret og det skubber prisen til et ekstremt 780 000 Dkk. Arc Vector er bestemt ikke en “everyman”elmotorcykel – det er for millionærer, der værdsætter det unikke  design og bæredygtighed, som Arc Vector repræsenterer.

 

Tarform elmotorcykel

Endnu en amerikansk cafe-racer… Tarforms nye elmotorcykel vil blive bygget omkring en modulopbygget platform, der gør personalisering og tilpasning nemmere. Ryttere vil i løbet af tiden kunne opgradere forskellige dele, som f.eks. Bytte en større batteripakke for en større rækkevide.

Tarforms nye elmotorcykel forventes i øjeblikket at blive leveret med en batteripakke, der er klassificeret til en rækkevide på 145 km i byen og 80 km på motorvejen, eller 121 km kombineret.

Opladningstiden forventes at være lige under 4 timer for en komplet opladning, eller omkring 2 timer og 50 minutter for en 80% opladning.

Tarforms nye elmotor indeholder også en række “smarte funktioner”, en voksende praksis i mange nye elmotorer og scootere. Tarforms digitalt integrerede smart system optimerer rideoplevelsen ved at overvåge cyklens sundhed. Hvis der opdages vedligeholdelsesproblemer, bliver rytteren advaret via deres smartphone og kan om nødvendigt reservere en sygning direkte fra appen.

Tarform elmotorcykel

Tarform accepterer nu forudbestillinger på deres hjemmeside, hvor produktionen forventes at starte i slutningen af 2019. Der vil dog være et begrænset antal af Collector Edition motorcykler til rådighed, der vil blive leveret i begyndelsen af 2019. Prisen på Collector’s Edition-cyklerne er endnu ikke annonceret, men standardmodellerne vil sælge til 120 000 Dkk (med forbehold for ændringer).

 

Zero nye lineup

DS-modellen har været Zero’s entry-level dual sport elmotorcykel. I 2019 får Zeros nye lineup en kraft og hastigheds opgradering.

De vil være 8% hurtigere og leveres med yderligere 35% motorkraft. Batteriet på DS ZF7.2 forbliver den samme størrelse for at bevare sin lavere vægt og pris. Den 2019 lange række Zero DS ZF14.4 vil blive opgraderet til det samme batteri som premium DSR. Det skal give en 10% større rækkevidde, med en byafstand på 328 km og en motorvejsafstand på 158 km.

 

CSC City Slicker

Denne søde lille mini-motorcykel er svaret på spørgsmålet “Hvad ville der ske, hvis du tog en Honda Grom og gjorde den elektrisk?”

Med en topphastighed på 74 km/t, skal du ikke forvente at bryde nogen hastighedsrekord på deres City Slicker. Men med en ultra-overkommelig pris på 16000 Dkk vil de fleste sandsynligvis kunne glemme den lave tophastighed. Desuden er denne elmotorcykel lavet til byen, hvor de fleste ryttere aldrig behøver at gå over 75 km/t.

En 3 kW elmotor bliver drevet af et 2.1 kWh batteri som giver en 50 Km rækkevide med fuld hastighed, og 100 Km rækkevide hvis du kører langsommere.

 

Etergo AppScooter

Nu skak vi ikke glemme scooterne! Der er en bunke af nye elektriske scootere der kommer ud i 2019, hver med deres egne unikke egenskaber.

AppScooter fra det hollandske firma Etergo er en af mine favoritter på grund af sin kombination af tilsluttede smarte funktioner, kæmpe 60L opbevaringsområde og 240 km rækkevidde.

Normalt kan en scooter enten have lang rækkevidde eller masser af opbevaring – ikke begge dele. Men AppScooter formår at få det hele ved at bruge klogt udviklede bananformede batterier, der glider ned under gulvbrættet og benytter sig af ellers spildt plads.

Etergo Appscooter Elscooter

AppScooter vil begynde at levere i meget af Vesteuropa i begyndelsen af 2019. Den endelige pris på AppScooter starter fra 25 000 Dkk. Produktionen er påbegyndt snart, efter at Etergo for nylig sikrede en investering på 10 mio. EUR og har indsnævret produktionspartnerne til en kort liste på tre.

 

Vespa Elettrica

Piaggio tog deres søde tid, men er endelig begyndt at producere den første elektriske Vespa.

Vespa Elettrica har lignende præstationer som en 50cc scooter og når en topphastighed på lige omkring 50 km / t. Elettrica har også en børsteløs DC-motor klassificeret til 2 kW (2,7 hk) kontinuerligt og 4 kW (5,4 hk) topkraft og et drejningsmoment på over 200 Nm.

Vespa Elettrica

03-vespa-elettrica-header
02-vespa-elettrica-e1535367480690
01-vespa-elettrica-e1535367614955
Loading image... Loading image... Loading image...

Litiumbatteriet er designet til at kune nå en rækkevide på 100 km og kan genoplades på 4 timer. Den skal også kunne holde til 1.000 opladningscyklusser, som firmaet siger, kan oversættes til omkring 50.000-70.000 km som er omkring 10 år for de fleste ryttere.

For øjeblikket er Vespa Elettrica kun tilgængelig til forudbestilling på et dedikeret websted for kunder i Eurozone-lande. Piaggio har sat deres Vespa Elettrica til ca. 49 000 Dkk.

Selvom der er en flot scooter, er det en ret stor pris for en scooter med disse specs.

 

Zapp i300

Med en elektronisk begrænset tophastighed på 96 km / t er Zapp i300 en af de hurtigste elscootere på markedet.

Denne topfart kommer fra en kraftig motor, der er klassificeret til 14 kW eller 18,7 hk. Til sammenligning har de fleste standard scootere motorer på 2-4 kW.

Zapp i300s motor har også en usædvanlig 587 Nm (433 ft-lbs) drejningsmoment. Det er endnu mere drejningsmoment end den skøre kraftige Curtiss Zeus-elmotor, der registrerer ved 393 Nm.

Zapp i300 elscooter

Zapp i300 huser to 48V batterier, der hver er ratede til 1,25 kWh for en kombineret 2,5 kWh kapacitet. Batterierne er aftagelige for at tillade fjernladning. De vejer 5 kg hver, hvilket gør dem ret lette at tage med op i sin lejlighed eller hus.

Mens hastigheden og kraften er begge ganske imponerende, tager de en kombineret vejafgift på rækken. Med bare 60 km rækkevidde, kommer Zapp i300en ikke til at tage dig meget langt mellem byerne. Og husk at hvis du kører i fuld fart, får du en endnu mindre rækkevidde end de annoncerede tal.

 

NIU M+ og NGT elscootere

NIU M + er en entry-level scooter blandt tilbudene på grund af sin elektronisk begrænsede topfart på 45 km / t.

Men det pakker stadig nogle imponerende specs. Det interne batteri, der er bygget fra Panasonic-battericeller, er på 48 V og 42 Ah for en samlet kapacitet på 2 kWh. Det er nok for 100 km rækkevidde. Når du er klar til at genoplade, er batteriet aftageligt og kan hurtigt oplades på bare 3,5 timer. Batteriet er lidt tungt, og vejer 11 kg, men det er helt sikkert nemmere at bære batteriet op til din lejlighed til opladning end hele scooteren 🙂 Den kommer til at koste 2 599 Dkk

For dem der søger mere fart og magt, er NIU NGT noget for dig. NGT’en når en topphastighed på 70 km / t.

Disse højere hastigheder kan nås på grund af en kombination af et højere spændingsbatteri og en mere kraftfuld Bosch motor.

NIU NGT har to batterier, der også er lavet med Panasonic-celler. De 14 kg batterier er hver på 60 V og 35 Ah (2.1 kWh). Det resulterer i en samlet kapacitet på 4,2 kWh, hvilket er relativt højt for en elscooter.

Rækkeviden for NGTen er 100 km med begge batterier eller 50 km med et enkelt batteri.

Baghjulsmotoren er en 3 kW Bosch-motor, som også har regenerativ bremse til at komplimentere NGTs skivebremsestyrede bremsesystem (CBS).

Prisen på NIU NGT efter forudbestillingsperioden er på 33 500 Dkk.

 

Spændende tider for elektrisk scooter og motorcykler

Mens elscootere og elmotorcykler har været populære i Asien i mange år, har Europa og endda Nordamerika nu fået en række af deres egne spændende muligheder.

Når flere virksomheder hopper med på bølgen, forventer vi at se flere valgmuligheder og priserne falde. 2019 bliver et meget interessant år for elscootere og elmotorcykler.

Hvad synes du om elmotorcyklerne og elscooterne der kommer ud næste år? Lad os vide det i kommentarerne nedenfor.

5 kommentarer
2

Du vil elske

5 kommentarer

Carsten Hunderup august 1, 2019 - 1:02 pm

Kan ikke umiddelbart finde en Dansk forhandler af Super Soco tc max? Er det lovligt selv at importere fra udlandet, eller kræver det en dansk typegodkendelse!

Reply
admin august 9, 2019 - 12:17 pm

Vi skal lige vente på at de danske forhandlere følger med trenden… Men jeg laver snart en forhandler liste 🙂

Reply
Rune Larsen august 2, 2019 - 6:35 am

God artikel!
Det kunne være super fint, hvis du også havde mulighed for at skrive lidt om hvem der kommer til at forhandle dem, og evt. hvor man kan forudbestille dem.

Reply
Palle Møller Nielsen august 6, 2019 - 11:12 am

Hej. Er der en forhandler i Danmark af CSC City Slicker?

Reply
admin august 9, 2019 - 12:16 pm

Jeg skal snart lave en liste af forhandlere på siden, og jeg kan sagtens sende en mail når den er oppe !

Reply

Skriv en kommentar