Guiden til opladning af din el bil

af Frederik Drost
0 kommentar

Opladning er en stor del af at eje en elektrisk bil, og det er ofte det sværeste emne, der får mange til at tvivle om de vil have en elektrisk bil. Opladningstid, kabler, opladerstik, opladerstationer er alle ting der er værd at læse op på, inden man køber en elbil.

Denne guide er lavet til at gøre det nemmere at for dig at forstå hvordan opladning af din elbil fungere, og hvilken komplikationer der kan opstå.

Hvis du vil købe en opladerstation eller stik fra en dansk forhandler, kan du tjekke Thecharger.dk. De sælger type 2 stik og stationer til type 2 og adaptere.

Hvordan fungere elbil opladere ?

Elbiler bruger jævnstrøm (DC) til at oplade deres batteri. Den strøm vi får fra elnettet er vekselstrøm (AC), så den skal ensrettes før den kan blive brugt til at oplade elektriske biler. Det sørger ladeenheden for, som er bygget ind i bilen. Der findes forskellige ladeenheder, hvilket betyder at de bestemmer hvor hurtigt bilen oplades og hvor meget enerigtab der sker under opladningen.

Interne ladeenheder variere fra bil til bil, så det er vigtigt at spørge om når du køber en elbil. Tesla og BMW i3 har fx. en 11 kW intern oplader, som kan udvides til 22 kW, hvilket bliver kaldt en dobbeltlader. Nissan leaf har kun en ydelse på 3,3 kW, Renault Zoe kan lade op til 43kW og Volkswagen e-golf har 7,2.
Eksterne lader er oftest mere effektive end interne ladeenheder, men koster også mere.

Forskellige ladekontakter

Der findes flere forskellige opladerstik og nogle bliver ekslusivt brugt af en ladeenhed, i mens andre bliver brugt af forskellige ladeenheder.

Ladestik til vekselstrøm (AC)

Ladestik til Jævnstrøm (DC)

Det mest brugte ladestik i Europa er Type 2, men i Frankrig og Italien (ikke alle steder i italien) er Type 3 brugt på grund af en specifik lovgiving. Det betyder at man skal bruge et kabel med et Type 3 Male stik og et Type 2 Female stik. Type 3 stik kan du se herunder:

Forskellige opladere og opladningstyper

Der er 3 forskellige hastigheder når man snakker om opladning af elbiler – lynhurtig (Rapid), hurtig og langsom. De representere forskellige elektriske ydelser (output), som er målt i kilowatts (kW). Der findes også 4 opladningstyper (modes) som bliver beskrevet herunder.

Langsom opladning

Disse opladere yder 3 kW eller 7 kW og er bedst til at oplade bilen derhjemme natten over. Det tager 6 til 12 timer at oplade en bil, og bruger en 3 pinds, Type 1, Type 2 og Commando stik.

Mode 1

Direkte kontakt med et hjemmestik eller industristik. Her er ydelsen begrænset til bilen interne ladeenhed.

Mode 2

Direkte kontakt med et hjemmestik eller industristik, med en kontrolboks på ladekablet der kommunikere med bilen interne oplader. Boksen regulere hvor meget strøm der kommer igennem og gør det til et mere sikkert valg end mode 1.

Hurtig ladning (mode 3)

Den mest populære lademode i Europa. Kontakt med en ladestation hvor stationen og billen kommunikere sammen. Her er strømmen vekselstrøm (AC) og oplader bilen hurtigere end mode 1 og mode 2, takker været en max ydelse på 22 kW. De bruger Type 1, Type 2 og Commando stik.

Lynhurtige ladestationer (mode 4)

Mode 4 er de hurtigste ladestationer og fungere ligesom mode 3, udover at det er jævnstrøm (DC). Disse stationer kan yde op til 170 kW

Lynhurtige ladestationer er oftest dem man ser i offentligheden, og yder altid mere end 40 kW og findes som jævnstrøm (DC) eller vekselstrøm (AC). Rapid AC yder 43 kW og de fleste Rapid DC yder mindst 50 kW. De fleste af disse stationer kan lade en elektrisk bil 80% op på 30 til 60 minutter. Tesla Superchargers, son er Rapid DC yder hele 120 kW! Rapid AC bruger Type 2 stik , og Rapid DC bruger CCS, CHAdeMO eller Tesla Type 2.

Grunden til at man kun ser mode 3 og 4 i offentligheden er fordi de koster en lille formue. En Rapid DC jævnstrøm oplader kan koste flere hundrede tusind kroner at få sat op.

Opladning på offentlige ladestationer

Opladning i Danmark

Danmark er et relativt lille land og der findes nok ladestationer i Danmark til kunne køre rundt uden bekymringer. Det kræver dog en lille smule planlægning, men mange elektriske biler har et indbygget kort med ladestationer. Her kan du se de forskellige  elbil opladningsudbydere i danmark:

Clever

CleanCharge

E.on

Tesla

Med clever kan du også bruge dit abonnement i Sverige og Tyskland. Du kan også få et samlet oveblik her: PlugShare

Opladning i Europa

Hvis du skal køre igennem Europa kræver det lidt mere planlægning, men der er dog nok ladestationer til at det kan lade sig gøre. Det er fordi der findes forskellige leverandører for de forskellige lande, og nogle af dem kræver et abonnemenet med et ladekort eller en app. Heldigvis er der begyndt at komme forskellige netværk i Europa som lever på tværs af landene, son fx. Newmotion.

Opladning derhjemme

Sikkerhedsstyrelsen anbefaler at man ikke oplader sin bil på et normal stikkontakt, da de ikke er lavet til at håndtere så meget belastning på længere sigt. Det ville svare til at tilslutte 80 køleskabe på det samme stik! Derfor er det bedst at investere i en ladeboks, som gør det sikkert at oplade sin bil samtidig med at det også gør hurtigere. En 3 kW ladeboks vil kunne oplade en bil på 6-8 timer, og en 7 kW på 3-4 timer (hvis bilen har en hurtig indbygget ladeenhed).

De sikreste valg ville være at kontakte en elektriker, så det bliver gjort grundigt første gang. Du kan altid oprette en elektriker opgave hos Colego hvor du beskriver hvad du skal bruge, så kan dem der ved noget om det besvare den.

0 kommentar
0

Du vil elske

Skriv en kommentar